Sociale medier

Lyt til stakeholdere og forbrugere på sociale medier

Kantar har stor erfaring i at bruge data og indhold fra sociale medier i vidt forskellige insights- og research-projekter og for vidt forskellige funktioner – fra kommunikation, PR og public affairs over marketing, brandowners og eventmanagers til HR, CSR og topledelse.

Data og indhold fra sociale medier kan stå alene eller supplere andre tilgange og metoder, både kvantitative og kvalitative samt traditionelle analyser af medieomtale.

Vores fokus er typisk på earned social media – fx brugergenereret indhold – men vi kan også tilbyde integreret rapportering med data og indsigter fra egne sociale kanaler og annoncering (owned og paid media).

Analysetyper

Vi arbejder bl.a. med følgende typer af analyser:

- Identifikation og -planlægning. Kortlægning af influenter, ambassadører, netværk og social buzz omkring emner, kategorier og brands.
- Produktlancering. Hurtig temperaturmåling på modtagelse blandt kunder, stakeholdere og influenter, herunder ambassadøreffekt.
- Kampagner og events. Fokus på bl.a. eksponering, reaktioner fra målgruppe samt evne til at skabe socialt engagement.
- Forbrugerindsigter omkring issues eller på brand- og kategori-niveau, fx holdninger og adfærd eller produktbrug og -kontekst.
- Influent-evaluering. Evaluering af sponsoreret samarbejde og indhold, herunder influenters interaktion med følgere og følgernes reaktioner på indhold og opfattelse af relevans.
- Agendasetting. Evne til at sætte dagsorden og påvirke offentlig debat. Fokus på beslutningstagere, medier og øvrige stakeholdere.

Kvantitativ og kvalitativ tilgang

Vores analyser af sociale medier kombinerer typisk kvantitative data som potentiel rækkevidde, likes/reaktioner, delinger og kommentarer med indholdsanalyse af de enkelte posts, herunder billeder.

Social media rapporteres typisk i kundetilpassede analyserapporter og ved personlige præsentationer med key findings og anbefalinger, kommenterede resultater og eksempler på social media-indhold.

Kantar gennemfører også løbende målinger og specialanalyser om danskernes brug af sociale medier, der bl.a. kan give målgruppeindsigt og bruges til segmentering i arbejdet med sociale medier.

Kontakt os for at høre mere.

Læs mere om Earned Media Research & Insights hos Kantar