DANSKE INFLUENCERE UDFORDRES AF MANGLENDE TROVÆRDIGHED

Kantar Gallup har netop gennemført et influencerstudie, der kortlægger danskerne holdning til influencere og SoMe. Studiet viser at influenceres troværdighed udfordres af manglende transparens og for meget betalt indhold. 

Studiet, der er gennemført blandt den danske befolkning fra 12 år og opefter, viser at der er stor forskel på hvordan mænd og kvinder påvirkes af influencere samt hvilke SoMe kanaler de bruger til at følge influencere.

’Vi ser at kvinder inspireres indenfor kategorierne tøj, accesories og beauty, mens mænd primært influeres af influencere, når der skal købes elektronik. Samtidig ser vi også at kvinderne er mere drevet af billedmedier såsom Instagram og Snapchat, mens mænds foretrukne kanal er videodrevet, i form af YouTube’ udtaler Maya Joensen, Senior Client Director hos Kantar Gallup. 

Studiet kortlægger desuden at halvdelen af den danske befolkning oplever, at der er for meget betalt indhold hos influencere. Blandt de 20 – 39-årige vurderer knap 6 ud af 10, at der er for meget betalt indhold hos influencere.

Maya Joensen uddyber ’Størstedelen af danskerne oplever influencere som et reklamemedie samtidig med at kun 7% vurderer at influencere er troværdige, når de reklamerer for betalt indhold. Det er derfor vigtigt, at når en annoncør laver aftaler med influencere, at det fremgår tydeligt at det er betalt indhold, da transparens omkring samarbejdet sikrer en større troværdighed’.  

Hvor der opleves et godt match mellem influencere og specifikke produktkategorier, så er det sværere at se influenceres indflydelse, når det kommer til værdibaserede holdninger indenfor klima, politik og uddannelse, hvor influenceres indflydelse er tæt på ikke-eksisterende. 

Hvis du vil høre mere om influencerstudiet eller købe rapporten, så kontakt Maya Joensen, Senior Client Director hos Kantar Gallup, på telefon 27 22 20 94 eller mail maya.joensen@kantar.com.