INFLUENCERE ER FORTSAT POPULÆRE, MEN UDFORDRES AF MANGLENDE TROVÆRDIGHED

Kantar Media har netop gennemført 2023 influencerstudiet, der kortlægger danskernes holdning til influencere og SoMe. Studiet viser at brug af influencere i marketingøjemed fungerer bedst i den yngre del af befolkningen. 

Studiet, der er gennemført blandt den danske befolkning fra 15 år og opefter, viser at der er stor forskel på hvordan mænd og kvinder påvirkes af influencere, samt hvilke SoMe kanaler de bruger til at følge influencere.

’Vi ser at kvinder inspireres indenfor kategorierne tøj, accessories og beauty, mens mænd primært influeres af influencere, når der skal købes elektronik, outdoor-, køkken- eller sportsudstyr. Samtidig ser vi også at kvinderne er mere drevet af billedmedier såsom Instagram, mens mænds foretrukne kanal er videodrevet, i form af YouTube. Derudover har mænd flere forbindelser på LinkedIn, venner på Facebook og antal af personer de følger på Twitter’ udtaler Sven Nakotte, Senior Client Director hos Kantar Media. 

Studiet kortlægger desuden at 40% af den danske befolkning oplever, at der er for meget betalt indhold hos influencere. Blandt de unge vurderer knap halvdelen, at der er for meget betalt indhold hos influencere.

Sven Nakotte uddyber: ’6 ud af 10 danskerne oplever influencere som et reklamemedie samtidig med at kun 6% vurderer at influencere er troværdige, når de reklamerer for betalt indhold. Det er derfor vigtigt, at når en annoncør laver aftaler med influencere, at det fremgår tydeligt at det er betalt indhold, da transparens omkring samarbejdet sikrer en større troværdighed’.  

Der opleves ofte et godt match mellem influencere og specifikke produktkategorier.  For værdibaserede holdninger indenfor klima, politik og uddannelse, er influencernes indflydelse tæt på ikke eksisterende. 

 

Hvis du vil høre mere om influencerstudiet eller købe rapporten, så kontakt 

 

Sven Nakotte

Senior Client Director

Mobil: +45 60433220

Kantar Media

Husk at følge "Kantar Media" på LinkedIn, så du ikke går glip af uundværlige informationer om, hvad der sker med medier globalt og i det danske mediebillede.