Nu om stunder bliver forbrugere bombarderet med en vrimmel af budskaber. Det er blevet en større udfordring end nogensinde før at fange folks opmærksomhed, sådan at budskaberne bliver modtaget, evalueret og brugt til at træffe et valg i en købssituation. Varemærket er nødt til at blive integreret i forbrugernes hukommelse for at vinde i det lange løb, da det er gennem minder og tanker, at deres valg af varemærke grundfæstes. Dette aspekt bliver ofte overset, når målinger er fokuseret mod kortsigtede forretningsmål.
Vi vurderer hvilket potentiale kommunikation har til at udvikle styrken i et varemærke ved at bedømme kommunikationen på de tre parametre, som den nyeste forskning peger på som afgørende for kommunikationens evne til at udvikle mærker på langt sigt. De tre parametre er: Bedømmelse af kommunikationens relevans for forbrugeren, den nyhedsværdi, som kommunikationen indeholder samt den følelsesmæssige genklang, kommunikationen skaber hos forbrugeren.
Kampagner, der er stærke indenfor disse tre parametre, vil føre til et stærkere varemærke med nyt vækstpotentiale over et længere sigt.