Index Danmark/Gallup målgrupper til programmatisk køb

Index Danmark/Gallup / Forbruker & Media / Orvesto Konsument målgrupper gøres tilgængelige for digitale annoncekøb i Danmark, Norge og Sverige.

Den 5. december lancerede Kantar Media i samarbejde med Nordic Data Resources (NRD) målgrupper fra Index Danmark/Gallup tilrettelagt for digitale/programmatiske annoncekøb hos Adform.

”Det er en perfekt match. Vi er markedsledende kvalitetsdataleverandør for digitale køb i Norden, og Kantar Media er verdensledende indenfor researchbaseret media- og forbrugerindsigter – de nye muligheder dette samarbejde kan tilbyde kommer til at forandre markedet,” siger Gian Rasmussen, Sales Manager Denmark hos Nordic Data Resources.

Data fra Index Danmark/Gallup og de andre TGI-undersøgelser (Target Group Index) matches, geotagges og gøres tilgængelige for digitale/programmatiske køb hos Adform i første omgang. Derefter rulles det ud på andre platforme.

”Vi har længe syntes, at der manglede et link mellem det digitale annoncekøb og det øvrige analysearbejde, kommunikation- og mediaplanlægning. Derfor har vi igennem dette samarbejde skabt forudsætningerne for, at annoncører, medier og bureauer kan benytte én målgruppe på tværs af hele kommunikationsprocessen. Fra forbrugerindsigt til multimedia planlægning til digitale/programmatiske køb – for såvel brandbyggende som salgsmålsætninger. Vi er tilfredse med at kunne levere «the missing link» via dette samarbejde,” siger Berit Puggaard, tidligere Associate Director hos Kantar Media. Hun fortsætter:

”Dette er bare starten på en længere rejse hvor nye segmenter vil blive gjort tilgængelige for køb på forskellige markedspladser. Til at starte med lancerer vi omkring 60 segmenter inden for alt fra «heavy buyers» af forskellige produktkategorier til «early adoopters», «flexitarians», «foodies», «beautybabes», «green fingers» og «gamers».”

”Vi er meget tilfredse med dette samarbejde med Kantar og hele det tekniske set-up. Ingen private data som navn, adresse, device ID eller IP-adresser udveksles mellem Nordic Data Resources og Kantar Media - Så fra et privacy perspektiv er dette en superstærk konstellation. Alle tests har fungeret efter hensigten, og vi ser nu frem til regelmæssigt at kunne lancere nye nordiske segmenter i markedet,” siger Ulrik Larsen, Chief Data Officer hos Nordic Data Resources.

Ud over standardsegmenter som tilbydes på tværs af landene kommer der til at kunne tilbydes enkelte landespecifikke segmenter. F.eks. kan man i både Sverige og Danmark tilbyde «vindrikkere» som målgruppe – noget som ikke er relevant i Norge. I tillæg til standardsegmenterne som er åbne for alle – tilbydes muligheden for at lave egne segmenter/målgrupper baseret på data fra Index Danmark/Gallup eller lignende undersøgelser i de andre nordiske lande.

”Vi ser store mulighed med det, vi kalder «bespoke segmenter» (skræddersyede segmenter). Her kan annoncører, bureauer eller medier definere sine helt egne relevante målgrupper, som de kan arbejde videre med igennem hele kommunikationsprocessen – fra markedsanalyse til mediaplanlægning og (digitalt) annoncekøb. Vi ser også store muligheder i, at annoncører kan koble deres big data tilgang til researchbaserede kundeindsigter. Vi har med dette tiltag kun lige begyndt en rejse, som vi ser vil være i fortsat udvikling fremover,” siger Berit Puggaard.

”Vi støtter det gode arbejde Kantar og NDR har gjort og er rigtigt glade for at kunne tilbyde danske annoncører disse segmenter på vores platform. I dagens marked omkring brug af data er det vigtigt at benytte selskaber, der er 100 % transparente i, hvordan de indsamler, behandler og pakker data,” siger Michael Chabert, Commercial Director hos Adform Danmark.

 


Hele nyhedsbrevet i PDF-format kan du finde her
 

Kontaktpersoner:

Sven Nakotte

Senior Client Director

+45 60433220

Gian Rasmussen

Sales Manager Denmark NDR

+45 31379027

Om NDR:
NDR is a leader of advanced insight-driven marketing and location data technology. NDRs mission is to provide brands and advertisers with high reach and high-quality targeting options, without the use of private data. NDR specializes in segmenting markets through intelligent neighborhood targeting. NDR work with world-leading data partners like Experian, CallCredit, CreditSafe, TransUnion and local data partners like Statistical Central Bureau and other local census databases.

Om Kantar:
Kantar Media is a global leader in connected intelligence. Our data and insights provide clients with a holistic understanding of the changing media landscape. Our global coverage and local expertise enable clients to better understand media audiences and their relationships with brands to optimize investment. Where others see a fragmented reality, we see new opportunities. Kantar Media is part of the Kantar group within WPP.

Kantar is the world’s leading data, insight, and consultancy company. Working together across the whole spectrum of research and consulting disciplines, its specialist brands, employing 30,000 people, provide inspirational insights and business strategies for clients in 100 countries. Kantar is part of WPP and over half of the Fortune Top 500 companies employ its services.